Stoelyoga

Deze yoga wordt gegeven op de stoel en is daardoor geschikt voor iedereen.

Ook voor mensen die minder mobiel zijn en minder makkelijk op de grond oefeningen kunnen doen. Voor mensen die het kunnen zullen er soms ook staande oefeningen met de stoel als steun aangeboden worden.

Ontspanning

Wat ik mee wil geven in de les, is in de eerste plaats een gevoel van ontspanning. Ontspanning geeft een gevoel van vrijheid, waardoor je jezelf kunt zijn.

Ontspanning kan bereikt worden door lichamelijke oefeningen, waardoor energie weer beter kan doorstromen en afvalstoffen makkelijker afgevoerd worden en het lichaam weer lichter en energieker aanvoelt. Ook maakt yoga spieren en gewrichten soepeler. Naast lichamelijke beoefening, kunnen aandachts- en ademhalingsoefeningen spanningen doen afnemen, waardoor rust in het geheel wordt ervaren.

Bewustwording

Yoga is een weg naar lichaamsbewustzijn en algemene bewustwording. 

In het lichaam kunnen we de antwoorden vinden die we zoeken.

Luister naar het gefluister van je lichaam

Dan hoeft het niet te schreeuwen

Bewegen vanuit gevoel

De yogalessen zijn gebaseerd op Kashmiryoga en op de methode van Van Dixhoorn.

In de beoefening van Kashmiryoga wordt de aandacht gericht op het tastgevoel, het voelen van het lichaam zoals het zich voordoet. Bewegingen worden uitgevoerd vanuit het gevoel. Hierdoor krijgen we de kans diepe ontspanning en rust te ervaren. In de ervaring van de ontspannen toestand kunnen we onze conditioneringen, die ons blokkeren, leren loslaten. We worden vrij in ons handelen.

Adem en ontspanning

De methode van Van Dixhoorn is gericht op adem en ontspanning. Door onbevooroordeeld, zonder een verwachting de oefeningen te ervaren, kan het lichaam weer reageren vanuit de oorspronkelijke staat en ervaren we rust en ontspanning.

Rust, blijheid en geluk

In de les gaan we op zoek naar de kunst van het ontspannen. Je leert niet alleen om te ontspannen maar ontdekt ook de positieve kracht ervan.

Werkelijke ontspanning geeft je een gevoel van rust, blijheid en geluk. 
Je ontdekt de kracht van aandacht, adem en beweging.  

Om dit te ervaren doen we in de les rustige bewegingsoefeningen, aandachts- en ademhalingsoefeningen en maken gebruik van ons voorstellingsvermogen en tastgevoel.

Geluk zit niet in het veranderen van hoe je je nu voelt

Geluk zit in het ontspannen in hoe je je nu voelt

Opleiding tot yogadocente

Ik heb de eenjarige Allround yogaopleiding in Breda gevolgd bij Astrid van Dam.

Hierna volgde ik de 4 jarige yogaopleiding aan de Yoga Academie Nederland in Amsterdam, waar ik les kreeg van Koos Zondervan die onderwijst in de Kashmiryoga. Ook volgde ik lessen in deze vorm bij Wil Moerkerk en Jacques Lewensztain. In deze vorm wordt yoga beoefend op een heel rustige manier, met vaak navoelen.  Ik heb nascholing gevolgd bij Yvonne Esser in de methodiek van Van Dixhoorn. Hier ligt de focus op adem en ontspanning. Bij Yvonne van Helvoirt heb ik nascholing voor stoelyoga gevolgd.

LET OP:

Deelnemen gebeurt geheel op eigen verantwoordelijkheid en eigen risico van de cursist.

                      www.mahatmaenyogakracht.nl                                               email: info@mahatmaenyogakracht.nl              

                              locatie trainingen: Delft en Nootdorp                      locatie yoga: Delft en Den Haag

  • blog uit het leven